Jak korzystamy z internetu?
Jak korzystamy z internetu?
38 proc. Polaków korzysta regularnie z internetu. Kolejne 30 proc. bardzo chce mieć stałe łącze w domu – wynika z badania przeprowadzonego przez Ericssona.
Odsetek internautów w Polsce jest większy niż na Węgrzech i w Turcji, gdzie wynosi on odpowiednio 35 i 32 proc. W Rosji internautami jest tylko 17 proc. badanych. Jednak osób korzystających regularnie z internetu jest w Polsce nadal mniej niż na dojrzałych rynkach. W Wielkiej Brytanii wskaźnik ten wynosi 67 proc., w Niemczech 55 proc., a w Szwecji aż 92 proc.
W badaniu przyjęto, że internautą jest osoba, która co najmniej raz w tygodniu korzysta z sieci. W rzeczywistości jednak większość badanych robi to znacznie częściej. Codzienne używanie internetu deklaruje 27 proc. Polaków. Są to przeważnie osoby określane przez badaczy jako pionierzy, czyli osoby szybko akceptujące nowinki techniczne i kreujące modę na technologie w swoich środowiskach.
Polacy najczęściej korzystają z sieci w domu. Dwie trzecie internautów deklaruje, że robi to przez łącze szerokopasmowe. Nie zaskakuje wniosek, że ci, którzy mają szybkie łącza, znacznie aktywniej korzystają z internetu niż pozostali. W grupie „broadbandowej” 70 proc. korzysta z wyszukiwarek, prawie tyle samo – z komunikatorów. Niemal 40 proc. ściąga pliki muzyczne, a ok. jedna trzecia pobiera filmy oraz ogląda i wysyła zdjęcia. Okazuje się również, że osoby, które mają do dyspozycji łącze szerokopasmowe, aktywniej korzystają nie tylko z internetu, ale także z komórki! Z badań wynika, że liderami w dostępie szerokopasmowym na polskim rynku nie są operatorzy z ofertą DSL (korzysta z nich 36 proc.), ale kablówki (64 proc).
Z badań jasno wynika, że internautów będzie szybko przybywało. 30 proc. wszystkich ankietowanych odpowiedziało, że co prawda nie ma w domu dostępu do sieci, ale jest zainteresowanych jej posiadaniem. Ponad dwie trzecie tej grupy jest przekonana, że będą korzystać z internetu codziennie!
Ericsson zbadał także, jakimi nowymi usługami internetowymi zainteresowani są Polacy. W pierwszej trójce najbardziej pożądanych usług znalazły się: telefonia wideo, telewizja na życzenie oraz połączenia głosowe przez internet za pomocą Skype`a i podobnych komunikatorów.
Badanie konsumenckie w Polsce zrealizował Ericsson Consumer&Enterprise Lab. Badacze w kwietniu 2006 r. przeprowadzili 1500 wywiadów osób w grupach wiekowych od 15 do 69 lat. Posłużono się zarówno metodą ilościową jak i jakościową. Wybrana grupa jest reprezentatywna dla 28 mln mieszkańców Polski. Podobne badania Ericsson przeprowadza corocznie w 11 krajach na czterech kontynentach. W 17 innych, w tym w Polsce, badania prowadzone są nieregularnie. Wnioski z raportu, dotyczącego naszego kraju ważne są w wyznaczaniu tendencji i trendów rynkowych przez dwa lata.