Wyścig na starcie-Ericsson gotów w blokach startowych
Wyścig na starcie-Ericsson gotów w blokach startowych
Rynek dostawców infrastruktury UMTS w Polsce dojrzał do ostatecznych rozstrzygnięć.
Najbliższe sześć miesięcy ukaże dostawców sieci UMTS w Polsce.
Operatorzy nie odczuwają pośpiechu w podejmowaniu decyzji o budowie nowej infrastruktury. Podobna sytuacja panuje w całej Europie. Brak wystarczającej ilości aplikacji jest jednym z powodów spowolnienia-powiedział Lars Svensson Prezes Ericsson Sp. z o.o.
UMTS wprowadzi nową jakość wykorzystania sieci komórkowych. Upowszechnienie korzystania z sieci UMTS spowoduje zainteresowanie użytkowników telefonii stacjonarnej rozwiązaniami mobilnymi. Rynek telekomunikacyjny czekają nowe zmiany nie tylko technologiczne, ale i w sferze usług komunikacyjnych.
Ericsson –światowy lider na rynku mobilnym posiada wg firmy Gartner 34% udziału w rynku WCDMA na świecie.
Ericsson podpisał 46 komercyjnych kontraktów UMTS na świecie.
Polscy inżynierowie wzięli udział w 18 testowych i komercyjnych wdrożeniach sieci UMTS, realizowanych globalnie przez firmę Ericsson.
WCDMA (Wideband Code Division Multiple Access) to wiodąca technologia 3G. WCDMA jest efektywnym kosztowo rozwiązaniem w zakresie komunikacji głosowej. Jest także najlepszą technologią w przypadku dużego natężenia transmisji głosu i danych, które będą generowane w przyszłości przez usługi komunikacji mobilnej.
WCDMA jest obecnie jedyną technologią obsługującą komercyjną usługę mobilnej wideotelefonii. Kolejnym etapem rozwoju WCDMA będzie obsługa transmisji danych z prędkościami powyżej 10 Mb/s.
3G, gdzie jest, dokad zmierza
Dostawcy, tacy jak światowy lider - Ericsson, z 34% udziałem w rynku WCDMA, skorzystali na mocnej pozycji na rynku GSM. Do 2005 roku 3G stanie się rzeczywistością z szeroką ofertą handlową i stabilnymi sieciami. Wyzwaniem dla operatorów będzie ujarzmienie potencjału 3G. Gartner przewiduje, że do końca 2004 roku sieć WCDMA będzie obsługiwała 11 milionów abonentów – powiedział Jason Chapman, główny analityk w firmie Gartner na konferencji prasowej w Warszawie.
Pojawienie się usług 3G przedłuża się. Po wczesnym rozstrzygnięciu przetargu na licencje 3G w Hiszpanii, start sieci WCDMA był planowany na 2001 r. Europejscy konsumenci musieli czekać kolejne dwa lata, do 3 marca 2003 roku, na pojawienie się Hutchison 3G.
Operatorzy zainwestowali 100 miliardów USD na uzyskanie licencji 3G w Europie. Tymczasem rynek telefonii komórkowej zaczął – początkowo wolno – a następnie gwałtownie zmniejszać się. Odbiło się to na operatorach, którzy odnotowali zmniejszenie dochodu (na 1 abonenta) oraz spadek tempa wzrostu. W celu zrekompensowania strat, operatorzy stanowczo obcięli wydatki na infrastrukturę, decydując się na zmniejszenie możliwości sieci GSM/GPRS.
Obniżenie inwestycji odbiło się na sprzedawcach infrastruktury, którzy przygotowali się na wdrożenie technologii 3G. Proces ten został jednak wstrzymany. Zarówno operatorzy, jak i sprzedawcy byli zmuszeni do dramatycznych redukcji zatrudnienia, nawet do połowy stanu osobowego. Opóźnienie 3G spowodowało także zwiększenie możliwości sieci i telefonów w sieci GPRS. W sytuacji, kiedy GPRS umożliwia odsłuchanie muzyki, oglądanie wideoklipów oraz szybszego przeglądania Internetu, operatorzy nie czuli już presji, aby wprowadzić usługi 3G.
Operatorzy rozpoczęli zmniejszanie wydatków. Przystąpili do analizy dotychczasowych planów związanych z 3G. Stosunki operatorów ze sprzedawcami stały się niezwykle istotne. Operatorzy nie mogli sobie pozwolić na jakiekolwiek ryzyko w inwestycjach, co spowodowało, że dostawcy przedstawili, uważane za stosunkowo bezpieczne, rozwiązanie migracyjne. Firmy, takie jak światowy lider - Ericsson, z 34% udziałem w rynku WCDMA, skorzystali na mocnej pozycji na rynku GSM. Powolna migracja technologiczna podtrzymała zainteresowanie operatorów wprowadzeniem 3G. Uruchomienie usług 3G dowodzi sprawności technologicznej 3G. Dostawcy infrastruktury umożliwiają operatorom uruchomienie usług szybkiego transferu danych oraz wysokiej jakości głosu.
Polska jest gotowa na wprowadzenie rynku usług 3G. Zważywszy, iż dostawcy wykorzystali ostatnie trzy lata na udoskonalanie technologii, niezwykle ważne stały się kwestie innowacji w usługach, marketingu oraz dostosowanie się do potrzeb klienta końcowego. Do 2005 r., 3G stanie się rzeczywistością z szeroką ofertą handlową i stabilnymi sieciami. Wyzwaniem dla operatorów będzie ujarzmienie potencjału
Prezentacja Jasona Chapmana - analityka firmy Gartner Inc. http://media.ericsson.pl/PressOffice/getPressKit.PressKit.468.po?file=41886629&name=gartner_7_sept_04.ppt