Ericsson ConsumerLab: 10 najgorętszych trendów konsumenckich w 2030 roku - przyszłość napędzana sztuczną inteligencją
Ericsson ConsumerLab: 10 najgorętszych trendów konsumenckich w 2030 roku - przyszłość napędzana sztuczną inteligencją
- Według badanych, czterech na pięciu konsumentów w roku 2030 będzie wykorzystywać sztuczną inteligencję do podejmowania decyzji mających wpływ na ich życie.
- Konsumenci tzw. early adopters uważają, że najbardziej skutecznemi innowatorami przyszłości mogą okazać się osoby, które zignorują porady sztucznej inteligencji.
Najnowszy raport Ericsson ConsumerLab zatytułowany "10 gorących trendów konsumenckich 2030 - przyszłość napędzana sztuczną inteligencją” uwzględnia odpowiedzi od 6500 użytkowników early adopters w wieku 15-69 lat, z 13 największych miast na całym świecie, na temat sztucznej inteligencji w roku 2030.
Respondenci uważają, że około 80 procent konsumentów może wykorzystywać symulacje sztucznej inteligencji w 2030 roku do podejmowania decyzji zmieniających ich życie, takich jak zakup domów lub akcji oraz do wprowadzania zmian w stylu życia w oparciu o symulacje zdrowotne.
Ankietowani dostrzegają również, że sztuczna inteligencja odegra ważną rolę w poszerzaniu umiejętności dzieci. Wierzą również, że sztuczna inteligencja odegra znaczącą rolę w zapewnieniu dobrego zatrudnienia.
Konsumeci early adopters – tradycyjnie najbardziej pasjonujący się wykorzystaniem nowych technologii – zostali poproszeni o ocenę 120 pomysłów na usługi cyfrowe w 15 obszarach, od mody i rozrywki po życie zawodowe i symulacje własnych zachowań.
Wyniki wykazują podział wśród konsumentów early adopters na tych, którzy odczuwają radość, nadzieję i podekscytowanie sztuczną inteligencją, nazwanych w raporcie nadziejami na sztuczną inteligencję, oraz tych, którzy odczuwają strach i niepokój, nazwanych sztuczną inteligencją lękliwą.
Badania pokazują, że ponad 60 procent nawet najbardziej zagorzałych fanów sztucznej inteligencji uważa, że nie będą mieli pełnej kontroli nad tym, jak wpłynie ona na ich życie w 2030 roku.
Liczba ta wzrasta do ponad 70 procent w przypadku obecnych konsumentów early adopters, którzy są bardziej sceptyczni co do przyszłej roli sztucznej inteligencji.
Około 37 procent zwolenników sztucznej inteligencji i 27 procent osób obawiających się sztucznej inteligencji uważa, że do 2030 r. zachowa pełną kontrolę nad tym, jak sztuczna inteligencja jest wykorzystywana w ich życiu.
Nieco ponad połowa zwolenników sztucznej inteligencji twierdzi, że będzie starała się wykorzystywać sztuczną inteligencję tak często, jak to możliwe, w porównaniu z 26 procentami osób obawiających się sztucznej inteligencji – co wskazuje na prawdopodobieństwo podziału wzorców użytkowania.
Jednak prawie wszyscy ankietowani - 95 procent - wierzy, że przynajmniej niektóre aspekty z dziesięciu trendów raportu stanie się rzeczywistością.
Raport wskazuje również, że sztuczna inteligencja może stać się tak wpływowa w podejmowaniu decyzji, że ignorowanie pewnych spostrzeżeń dotyczących sztucznej inteligencji może być kluczem do sukcesu. Około 58 procent respondentów uważa, że innowatorami 2030 roku będą ci, którzy odważą się zignorować rady sztucznej inteligencji.
Autor raportu, Michael Björn, Head of Research Agenda, Ericsson Consumer & IndustryLab, powiedział: "Raport Ericsson ConsumerLab 10 Hot Consumer Trends wyraźnie wskazuje, że konsumenci early adopters oczekują, że sztuczna inteligencja będzie odgrywać znaczącą rolę w ich przyszłym codziennym życiu. Oczekiwania konsumentów są ważne i mają wpływ na możliwości ruchu sieciowego i obsługę przyszłego wykorzystania danych przez urządzenie.
Kolejnym spostrzeżeniem jest obawa, w tym największych zwolenników sztucznej inteligencji, o kontrolę sztucznej inteligencji w ich życiu osobistym. To jasny wniosek, że firmy pracujące ze sztuczną inteligencją muszą rozwiązywać problemy konsumentów podczas opracowywania rozwiązań".
10 najgorętszych trendów konsumenckich w 2030 roku
01 Asystenci zakupowi AI
Czy osobiści asystenci AI doprowadzą do końca reklamy? Osiemdziesiąt procent ankietowanych, uważa, że każdy konsument będzie miał swojego osobistego asystenta cyfrowego, doradzającego podczas zakupów. Ankietowani dostrzegają pozytywny wpływ takiego rozwiązania.
02 Moda AI
Czy sztuczna inteligencja będzie w przyszłości dyktowała trendy w modzie? Czy ”w 100 procentach stworzone przez człowieka" będzie nową czernią w 2030 roku? Według 6 na 10 ankietowanych, w latach 30. XXI wieku konsumenci będą korzystać z chirurgii plastycznej, aby uzyskać odpowiedni, standardowy wygląd wygenerowany przez sztuczną inteligencję.
03 Filmy sztucznej inteligencji
68% badanych przewiduje, że znajomi sklonowani przez sztuczną inteligencję mogą pojawiać się w filmach stworzonych przez konsumentów, stając się częścią ich historii.
04 Cyfrowe bliźniaki ludzi
Nic nie jest pozostawione przypadkowi: sztuczna inteligencja zmniejsza niepewność, przewidując możliwe scenariusze życia codziennego. 50 procent ankietowanych uważa, że ludzie będą symulować swoje małżeństwa pod kątem przyszłych zmian lub rozwodu.
05 Zaprogramowane potomstwo
Opieka nad dziećmi wspomagana przez sztuczną inteligencję zapewni ulgę rodzicom, ale obawy związane z utratą ludzkiej empatii są duże. 74 procent badanych przewiduje, że asystenci AI w rodzicielstwie zwiększą umiejętności techniczne dzieci, ale zmniejszą inteligencję emocjonalną.
06 Publiczna AI
Publiczna sztuczna inteligencja może rozwinąć społeczeństwo, ale prawdopodobnie korporacyjna sztuczna inteligencja rzuci jej wyzwanie. 72 procent ankietowanych uważa, że korporacyjna sztuczna inteligencja przechytrzy sztuczną inteligencję społeczną.
07 Pracownicy
Sztuczna inteligencja może zwiększyć wydajność w pracy, ale także pozbawić ją znaczenia.
Według 67% badanych, sztuczna inteligencja będzie niezbędna do zdobycia dobrych stanowisk pracy.
08 Zaburzenie danych
Regulacje czy cyfrowy dziki zachód? Przyszłość konsumentów zależy od tego, kto kontroluje dane. 75 procent ankietowanych uważa, że nowe regulacje umożliwią obywatelom rezygnację z nich.
09 AI szaleje
Rozwiązania AI wzajemnie powiązane ze sobą, mogłyby zacząć opracowywać swój własny program. 59 procent badanych uważa, że przyszłe współistnienie ze sztuczną inteligencją może stać się trudne.
10 Klucznicy
Czy klucznicy AI będą chronić prywatność, czy zwiększać zależność cyfrową? 7 na 10 ankietowanych uważa, że skanowanie dowodu osobistego i zapamiętywanie loginów stanie się niepotrzebne, ponieważ zajmie się tym sztuczna inteligencja.
Przeczytaj najnowszy raport Ericsson ConsumerLab "10 gorących trendów konsumenckich 2030 - przyszłość napędzana sztuczną inteligencją”.
Powiązane artykuły
Laboratorium konsumenckie firmy Ericsson
Ericsson: 10 gorących trendów konsumenckich: życie w przyszłości dotkniętej zmianami klimatycznymi
Ericsson: Krótki przewodnik po cyfrowym śladzie węglowym
Ericsson:10 gorących trendów konsumenckich 2030 – hybrydowe centrum handlowe
Ericsson:10 gorących trendów konsumenckich 2030 – Everyspace Plaza
Ericsson:10 gorących trendów konsumenckich 2030 – połączone inteligentne maszyny
Ericsson:10 gorących trendów konsumenckich 2030 – Internet zmysłów
ŚLEDŹ NAS:
Subskrybuj komunikaty prasowe firmy Ericsson tutaj
Subskrybuj wpisy na blogu firmy Ericsson tutaj
O firmie Ericsson
Ericsson umożliwia dostawcom usług komunikacyjnych wykorzystanie całego potencjału łączności. Portfolio firmy obejmuje różne obszary biznesowe: sieci, oprogramowanie i usługi w chmurze, rozwiązania bezprzewodowe dla przedsiębiorstw oraz technologie i nowe modele działalności biznesowej. Celem jest pomoc klientom w obszarach cyfryzacji, zwiększenie wydajności i znalezienie nowych źródeł dochodów. Inwestycje w innowacje firmy Ericsson przynoszą korzyści w postaci mobilności i dostępu do szerokopasmowych sieci komórkowych miliardom ludzi na całym świecie. Firma Ericsson jest notowana na sztokholmskiej i nowojorskiej giełdzie Nasdaq.
Zapraszamy na: