Polacy są w czołówce Europy pod względem liczby wysyłanych SMS-ów
Polacy są w czołówce Europy pod względem liczby wysyłanych SMS-ów
Polacy bardzo lubią SMS-y. Aż 65 proc. spośród zapytanych przez firmę Ericsson wysyła krótkie wiadomości tekstowe co najmniej 2-4 razy dziennie. Średnia dla wszystkich polskich użytkowników wynosi 6 SMS-ów dziennie. To dużo. Dla porównania, w Wielkiej Brytanii statystyczny klient operatora komórkowego wysyła 4 wiadomości w ciągu dnia.
To dobry znak dla naszego rynku. Według badaczy Ericssona,kt órzy przygotowali ten raport, zainteresowanie SMS-ami świadczy o tym, że jesteśmy gotowi na kolejne usługi telekomunikacyjne. Oswoiliśmy się już z faktem, że telefon służy nie tylko do rozmów. Teorię tę potwierdza kolejny wynikający z badań fakt. Wielu spośród najaktywniejszych „wysyłaczy” często korzysta również z bardziej zaawansowanych możliwości swoich komórek. Jedna czwarta co najmniej raz w tygodniu używa komórki jako aparatu fotograficznego, 20 proc. wysyła i odbiera zdjęcia. 10 proc. z nich często wykorzystuje telefon jako odtwarzacz plików mp3.
Najwięcej wiadomości wysyła grupa Pionierów – młodych wielbicieli gadżetów, kreujących modę na nowe technologie. Niemal wszystkie osoby z tej grupy codziennie komunikują się w ten sposób. Podobnie wysoki wskaźnik jest wśród tzw. Materialistów – to grupa zamożnych, aktywnych zawodowo osób, które lubią nadążać za trendami.
Każdy SMS niemal natychmiast generuje wzmożony ruch w sieci operatorów komórkowych. Ericsson zapytał badanych, co robią po otrzymaniu wiadomości. 57 proc. od razu odpowiada, również SMS-em. 17 proc. oddzwania, a kolejne 11 proc. odpowiada na oba sposoby! Oznacza to, że jedynie 15 proc. wiadomości tekstowych pozostaje bez odpowiedzi.
Jest wśród polskich użytkowników komórek także grupa, która nigdy nie wysyła SMS-ów. Stanowią ok. 10 proc. wszystkich abonentów. Prawie 70 proc. z nich woli po prostu porozmawiać przez telefon. Część nie lubi wystukiwać wiadomości na klawiaturze, a niektórzy uważają tę metodę komunikacji za zbyt wolną.
Badanie konsumenckie w Polsce zrealizował Ericsson Consumer&Enterprise Lab. Badacze w kwietniu 2006 r. przeprowadzili 1500 wywiadów osób w grupach wiekowych od 15 do 69 lat. Posłużono się zarówno metodą ilościową jak i jakościową. Wybrana grupa jest reprezentatywna dla 28 mln mieszkańców Polski.
Podobne badania Ericsson przeprowadza corocznie w 11 krajach na czterech kontynentach. W 17 innych, w tym w Polsce, badania prowadzone są nieregularnie. Wnioski z raportu, dotyczącego naszego kraju ważne są w wyznaczaniu tendencji i trendów rynkowych przez dwa lata. *Więcej na temat podziału na kategorie badanych, stosowanego przez badaczy Ericssona znajdziesz na www.ericsson.pl