Ponad jedna czwarta Polaków zrezygnowała z telefonu stacjonarnego
Ponad jedna czwarta Polaków zrezygnowała z telefonu stacjonarnego
Polacy coraz chętniej korzystają z telefonów komórkowych zamiast stacjonarnych. Znaczna grupa korzystających z usług telekomunikacyjnych zdecydowała się już na rezygnację z tradycyjnego telefonu. To wnioski z badania przeprowadzonego przez Ericsson Consumer&Enterprise Lab.
Według badań przeprowadzonych przez Ericsson , telefonu komórkowego używa 72 proc. Polaków. 46 proc. badanych posiada zarówno telefon stacjonarny, jak i komórkowy. 19 proc. korzysta tylko z telefonii „tradycyjnej”, jednak aż 27 proc. decyduje się na używanie wyłącznie telefonu komórkowego. Na tle innych krajów europejskich odsetek osób, które zrezygnowały z „tradycyjnego” telefonu jest bardzo duży – zdecydowanie większy niż w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Hiszpanii czy Szwecji. Tam wyłącznie z komórek korzysta po kilkanaście procent mieszkańców. Więcej osób, które zdecydowały się na posiadanie jedynie komórki jest tylko na Węgrzech, gdzie odsetek ten sięgnął aż 35 proc.
Osoby, które używają wyłącznie komórek to zwykle osoby w wieku 15-34 lat, odnoszące sukcesy w pracy i na studiach, wykształcone i zamożne. Większość tej grupy to mężczyźni.
Badanych spytano również, czy zrezygnowaliby całkowicie z telefonii stacjonarnej, gdyby ceny obu usług były podobne. W tzw. grupie „pionierów”* twierdząco odpowiedziało aż 70 proc.! Pionierzy stanowili ok. 11 proc badanych. Są to osoby szybko akceptujące nowinki techniczne, wyznaczające trendy w swoich środowiskach.
Z badań wynika jednak również, że wciąż istnieje grupa Polaków, która nie posiada i nie chce mieć w przyszłości telefonu komórkowego. Większość tej grupy stanowią osoby powyżej 55 roku życia, często emeryci, którzy nie interesują się nowymi technologiami. Nie chcą wydawać więcej niż obecnie na usługi telekomunikacyjne i są przekonani, że nie potrzebują telefonu komórkowego. Zwykle odpowiadają, że wystarczy im telefon stacjonarny.
Ericsson zbadał także wysokość naszych rachunków. Okazuje się, że na rozmowy przez telefon stacjonarny Polacy wydają więcej. Średnia wysokość „tradycyjnego” rachunku telefonicznego wynosi obecnie ok. 87 zł. Za używanie komórki płacimy miesięcznie średnio 66 zł.
Badanie konsumenckie w Polsce zrealizował Ericsson Consumer&Enterprise Lab. Badacze w kwietniu 2006 r. przeprowadzili 1500 wywiadów osób w grupach wiekowych od 15 do 69 lat. Posłużono się zarówno metodą ilościową jak i jakościową. Wybrana grupa jest reprezentatywna dla 28 mln mieszkańców Polski. Podobne badania Ericsson przeprowadza corocznie w 11 krajach na czterech kontynentach. W 17 innych, w tym w Polsce, badania prowadzone są nieregularnie. Wnioski z raportu, dotyczącego naszego kraju ważne są w wyznaczaniu tendencji i trendów rynkowych przez dwa lata.
Więcej na temat podziału na kategorie badanych, stosowanego przez badaczy Ericssona znajdziesz na www.ericsson.pl