Ślad węglowy w branży teleinformatycznej

Ślad węglowy w branży teleinformatycznej

Branża telekomunikacyjna od momentu swojego powstania konsekwentnie udoskonala i wzbogaca rozwiązania, które otwierają coraz to nowsze możliwości dla jej użytkowników. Obserwujemy ten trend zarówno w dziedzinie sprzętu, który na przestrzeni lat staje się coraz mniejszy, energooszczędny i niezawodny oraz o czym warto powiedzieć, jego odpowiedzialni producenci kładą ogromny nacisk na to, aby produkcja odbywała się z poszanowaniem coraz ostrzejszych norm ekologicznych.

Dostępne informacje na temat śladu węglowego technologii cyfrowych przedstawiają ponury obraz, zwłaszcza w odniesieniu do przyszłości. Dlaczego? Obliczanie śladu węglowego nie jest technologią kosmiczną, jednak wymaga wystarczającego zrozumienia samej technologii oraz całej branży. Jednocześnie pojawia się wiele nieaktualnych lub teoretycznych danych szacunkowych, które utrudniają zrozumienie faktycznej sytuacji osobom niebędącym ekspertami.

Ericsson opulikował raport „Krótki przewodnik po cyfrowym śladzie węglowym”, który ma na celu zdemistyfikowanie śladu węglowego sektora ICT i wykracza poza samo zużycie energii elektrycznej przez produkty. Badanie obejmuje emisję gazów cieplarnianych związaną z energią i materiałami zużywanymi przez cały cykl życia produktu. Ocena cyklu życia jest ważna, ponieważ bierze pod uwagę wpływ produktu lub usługi na środowisko od początku do końca, na przykład od kopalni do utylizacji.

 

Cyfrowy ślad węglowy

Wpływ technologii ICT na klimat jest złożony, ze względu na to, że obejmuje trzy poziomy oddziaływania. Obejmują one bezpośrednią emisję dwutlenku węgla związaną z produkcją, wykorzystaniem i utylizacją produktów ICT (np. ślad węglowy), pośrednie pozytywne i negatywne skutki emisji wynikające z używania ICT (np. substytut podróży oraz optymalizacja transportu) oraz wpływ na zachowania i preferencje. 

Nagłówki prasowe mówiące o wpływie usług przesyłania strumieniowego lub porównujące technologie ITC z innymi branżami, zwykle koncentrują się na bezpośredniej emisji dwutlenku węgla lub na tym, co nazywamy cyfrowym śladem węglowym, chociaż inne efekty tej technologii często mają znacznie większy wpływ. 

Przykład „Despacito”

Wiosną 2018 niektóre media informowały że zużycie energii elektrycznej potrzebnej do pięciu miliardów pobrań popularnej piosenki Despacito wyniosło tyle ile roczne łączenie zużycie energii elektrycznej w Czadzie, Gwinei Bissau, Somalii, Sierra Leone i Republice Środkowoafrykańskiej.”

Najnowszy raport Consumer and IndustryLab przyjrzał się bliżej temu przykładowi i stwierdził, że 5 miliardów pobrań tej piosenki na smartfona wymagałoby około 0,005 TWh (czyli 200 razy mniej), włączając w to udział sieci i centrów danych. Pobranie jednego utworu wymaga zazwyczaj 0,001 kWh. Dla porównania, zużycie energii elektrycznej w powyższych krajach w 2017 roku wyniosło około 1 TWh (1 TWh = 1 miliard kWh).  

Pernilla Bergmark, Master Researcher w firmie Ericsson i jeden z autorów raportu IndustryLab, mówi: „Nie popełnij błędu, ten raport może wskazać, że Twój cyfrowy ślad węglowy jest mniejszy, niż myślisz, jednak nie jest to wymówka dla braku aktywności. Firma Ericsson jest wiodącą siłą wskazującą, w jaki sposób, do roku 2030, technologia cyfrowa może obniżyć emisję dwutlenku węgla o połowę. Jesteśmy jedną z pierwszych firm, które wyznaczyły cele oparte na podejściu naukowym nakierowane na ograniczenie globalnego wzrostu temperatury do 1,5°C powyżej poziomów sprzed epoki przemysłowej.”

Kluczowe informacje zawarte w raporcie:

  • Pomimo wzrostu ruchu danych ślad węglowy sektora ICT utrzymuje się na poziomie 1,4% globalnej emisji
  • Odnawialna energia elektryczna może zlikwidować 80% śladu węglowego
  • Emisja związana ze spalaniem paliwa na osobę podczas lotu w dwie strony przez Atlantyk jest porównywalna z 50-letnim okresem użytkowania smartfona
  • Aktywność cyfrowa ludzi odpowiada za zaledwie kilka procent ich śladu węglowego.
  • Raport przedstawia porównania do innych działań dla różnych usług i profili użytkowników
  • To do czego dane rozwiązania cyfrowe są stosowane wywiera większy wpływ niż ich ślad węglowy i ma duży potencjał w przypadku odpowiedniego stosowania.

W załączeniu dostępna jest polska wersja raportu.



O firmie Ericsson

Ericsson, największy na świecie dostawca technologii i usług dla operatorów telekomunikacyjnych, oferuje społeczeństwu sieciowemu efektywne rozwiązania działające w czasie rzeczywistym, które pozwalają nam wszystkim swobodniej studiować, pracować i żyć w zrównoważonych społecznościach na całym świecie.

Działamy w ponad 180 krajach i zatrudniamy przeszło 110 000 pracowników. Ericsson założony w 1876 roku, ma centralę w Sztokholmie. W 2016 roku firma osiągnęła sprzedaż netto w wysokości 222,8 mld SEK. Firma Ericsson jest notowana na giełdzie NASDAQ OMX w Sztokholmie i NASDAQ w Nowym Jorku.

Zapraszamy na:

www.youtube.com/ericssonpolska

www.facebook.com/ericssonpolska

Kontakt dla mediów

Head of Marketing & Communications

Katarzyna Pąk