Sony wykupi udział firmy Ericsson w firmie Sony Ericsson
Sony wykupi udział firmy Ericsson w firmie Sony Ericsson
- Firma Sony Ericsson stanie się podmiotem zależnym w pełni kontrolowanym przez Sony i zostanie zintegrowana z jego szeroką gamą produktów elektronicznych powszechnego użytku z dostępem do sieci
- Transakcja zapewni również Sony szeroką umowę ws. wzajemnego licencjonowania praw własności intelektualnej, a także własność pięciu ważnych rodzin patentów
- Ericsson otrzyma zapłatę w gotówce w wysokości 1,05 mld EUR
- Sony i Ericsson podejmą inicjatywę ws. łączności bezprzewodowej, mająca na celu stymulowanie łączności pomiędzy różnymi platformami
Firmy Ericsson i Sony poinformowały, że Sony wykupi należący do firmy Ericsson 50-procentowy udział w firmie Sony Ericsson Mobile Communications AB („Sony Ericsson”) produkującej telefony komórkowe, w wyniku czego Sony Ericsson stanie się podmiotem zależnym w pełni kontrolowanym przez Sony.
Transakcja ta umożliwi Sony szybkie zintegrowanie smartfonów z jego szeroką gamą urządzeń elektronicznych powszechnego użytku z dostępem do sieci, w tym tabletów, telewizorów i komputerów osobistych, co przyniesie korzyści klientom oraz przyczyni się do rozwoju firmy. Ponadto transakcja ta zapewni Sony szeroką umowę ws. wzajemnego licencjonowania praw własności intelektualnej, obejmującą wszystkie produkty i usługi Sony, a także własność pięciu ważnych rodzin patentów związanych z technologią telefonów bezprzewodowych.
Ericsson otrzyma w ramach tej transakcji zapłatę w gotówce w wysokości 1,05 mld EUR.
W ciągu ostatnich 10 lat na rynku urządzeń do łączności mobilnej nastąpiło przesunięcie zainteresowania z prostych telefonów komórkowych w kierunku smartfonów oferujących bogate możliwości funkcjonalne, w tym dostęp do usług i treści internetowych. Omawiana transakcja stanowi logiczne i strategiczne posunięcie, które uwzględnia charakter tej ewolucji i jej wpływ na rynek.
Ewolucja ta oznacza, że zmniejsza się znaczenie synergii, jaką dysponuje Ericsson jako dostawca światowej klasy technologii i usług telekomunikacyjnych oraz równocześnie producent telefonów komórkowych. Obecnie Ericsson koncentruje się na globalnym rynku bezprzewodowym pojmowanym całościowo, jako korzyści odnoszone przez ludzi, przedsiębiorstwa i społeczeństwo dzięki łączności bezprzewodowej wykraczającej poza jedynie telefonię. Zgodnie z taką misją, Ericsson i Sony podjęły inicjatywę ws. łączności bezprzewodowej, przewidującą współpracę na rzecz rozwoju łączności pomiędzy różnymi platformami oraz stymulowania przyjmowania takich rozwiązań przez rynek.
„Takie przejęcie udziałów to sensowne posunięcie ze strony obu firm, a przy tym będzie ono miało wpływ na użytkowników indywidualnych, którzy chcą mieć dostęp do treści bez względu na miejsce i czas. Dynamicznie rozwijający się segment smartfonów oraz dostęp do własności intelektualnej o strategicznym znaczeniu, zwłaszcza w ramach szerokiej umowy ws. wzajemnego licencjonowania praw, umożliwi realizację naszej strategii «czterech ekranów». Oznacza to, że będziemy mogli szybciej i na szerszą skalę zaoferować smartfony, laptopy, tablety i telewizory, które umożliwiają bezproblemowe łączenie się wzajemnie ze sobą oraz otwarcie na nowy świat rozrywki online. Dotyczy to również cieszących się uznaniem usług internetowych Sony, takich jak PlayStation Network i Sony Entertainment Network” — powiedział Howard Stringer, przewodniczący rady nadzorczej, dyrektor generalny i prezes zarządu Sony. Stringer dodał także, że transakcja ta umożliwi Sony zwiększenie efektywności operacyjnej między innymi w zakresie konstrukcji, rozwoju sieci i marketingu. „Możemy ułatwić ludziom korzystanie z wszelkich naszych treści, w tym filmów, muzyki i gier, za pośrednictwem wielu typów produkowanych przez nas urządzeń. Nikt inny nie potrafi zapewnić czegoś podobnego”.
„Dziesięć lat temu, gdy utworzyliśmy joint venture łącząc wiedzę Sony w zakresie produktów powszechnego użytku z wiedzą Ericssona w zakresie technologii telekomunikacyjnych, było to bardzo celne posunięcie, które przyczyniło się do rozwoju telefonów wielofunkcyjnych (tzw. feature phone). Teraz czynimy równie logiczne posunięcie polegające na tym, że Sony wykupuje nasz udział w firmie Sony Ericsson i włączą ją do swej szerokiej oferty urządzeń powszechnego użytku. Obecnie zwiększamy nacisk na zapewnienie łączności pomiędzy wszystkimi urządzeniami. Wykorzystując nasz potencjał badawczo-rozwojowy i najlepsze w branży patenty, chcemy urzeczywistnić koncepcję prawdziwie połączonego świata” — powiedział Hans Vestberg, CEO firmy Ericsson.
Gdy firma Sony Ericsson rozpoczęła działalność 1 października 2001 r., przejęła nierentowną produkcję telefonów komórkowych od firm Ericsson i Sony. Następnie odniosła sukces pod względem wielkości obrotu i stała się liderem w dziedzinie rozwoju telefonów wielofunkcyjnych, co było wynikiem połączenia głębokiej wiedzy Sony w zakresie produktów powszechnego użytku z najwyższej światowej klasy technologiami telekomunikacyjnymi Ericssona. Dobrze znanymi przykładami jej produktów są Walkman™ phone i Cyber-shot™ phone.
Po pomyślnym wprowadzeniu na rynek w 2007 r. modelu P1, Sony Ericsson uzyskał także mocną pozycję w segmencie smartfonów. Później firma pomyślnie przeszła od telefonów wielofunkcyjnych na bardziej zaawansowane smartfony Xperia™ z systemem Android. Na koniec III kw. 2011 r. Sony Ericsson posiadał 11% udziału (liczonego wartościowo) w rynku telefonów z systemem Android i segment ten stanowił 80% sprzedaży firmy w tym kwartale. W ciągu 10 lat swej działalności firma Sony Ericsson wygenerowała ok. 1,5 mld EUR zysku i wypłaciła swym spółkom macierzystym łączną dywidendę w wysokości ok. 1,9 mld EUR. Do najbardziej znanych jej produktów należą Xperia™ arc i Xperia™ mini, które otrzymały nagrody EISA za rok 2011. Ostatnio do serii tej dołączyły nowe modele Xperia™ PLAY i Xperia™ arc S.
Transakcja została już zatwierdzona przez odpowiednie ciała decyzyjne obu firm i oczekuje się, że zostanie sfinalizowana w styczniu 2012 r. Będzie podlegać normalnym warunkom zamknięcia, w tym zatwierdzeniu przez ciała regulacyjne.
Ericsson rozliczył swój 50-procentowy udział w firmie Sony Ericsson metodą praw własności. Po sfinalizowaniu transakcji Ericsson nie będzie miał zaległych gwarancji związanych z firmą Sony Ericsson oraz nie będzie już księgować tej firmy jako inwestycji w swym bilansie. Dodatni zysk kapitałowy Ericsson w wyniku tej transakcji zostanie określony po jej sfinalizowaniu.
Wyłącznym doradcą finansowym firmy Ericsson w sprawach dotyczących tej transakcji jest SEB Enskilda.
Informacje o firmie Sony Ericsson
Sprzedaż (rok fin. 2010) 6,294 mld EUR
Dochód netto (rok fin. 2010) 90 mln EUR
Liczba pracowników 7 500
(grudzień 2010 r.)
Centrala Londyn
Ośrodki badawczo-rozwojowe Pekin, Lund, Krzemowa Dolina, Tokio
Udział w rynku 11% w segmencie Android (III kw. roku fin. 2011)
80% sprzedaży stanowią smartfony (z Androidem)
Ericsson, największy na świecie dostawca technologii i usług dla operatorów telekomunikacyjnych, jest liderem w dziedzinie technologii mobilnych 2G, 3G i 4G oraz obsługuje sieci, z których korzysta ponad 2 mld abonentów. Zajmuje również pozycję lidera na rynku usług zarządzanych. Oferta firmy obejmuje infrastrukturę sieci komórkowych i stacjonarnych, usługi telekomunikacyjne, oprogramowanie oraz rozwiązania szerokopasmowe i multimedialne dla operatorów, przedsiębiorstw i branży medialnej. Spółki joint venture Sony Ericsson i ST-Ericsson dostarczają klientom osobiste urządzenia mobilne wyposażone w bogate możliwości funkcjonalne.
Ericsson realizuje swą strategię uzyskania pozycji „głównej siły napędowej postępu w świecie wszechobecnej komunikacji” poprzez oferowanie innowacji, technologii oraz rozwiązań biznesowych zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju. Firma zatrudnia ponad 90 tys. pracowników w 180 krajach. W 2010 r. osiągnęła przychody w wysokości 203,3 mld SEK (28,2 mld USD). Została założona w 1876 r., ma centralę w Sztokholmie i jest notowana na giełdzie NASDAQ OMX w Sztokholmie i NASDAQ w Nowym Jorku.
www.facebook.com/technologyforgood
Informacje o firmie Sony
Sony Corporation jest czołowym producentem urządzeń audio/video, gier, urządzeń telekomunikacyjnych, kluczowych komponentów oraz produktów informatycznych, zarówno powszechnego użytku, jak i profesjonalnych. Działy muzyki, zdjęć, rozrywki komputerowej i online dają firmie wyjątkową pozycję światowego lidera w dziedzinie elektroniki i rozrywki. Sony osiągnęło w roku finansowym zakończonym 31 marca 2011 r. skonsolidowaną wartość sprzedaży ok. 87 mld USD.
Globalny serwis internetowy: http://www.Sony.net/