Aplikacja mobilna umożliwia uchodźcom ponowne nawiązywanie kontaktów z bliskimi
Aplikacja mobilna umożliwia uchodźcom ponowne nawiązywanie kontaktów z bliskimi
- Aplikacja pozwala uchodźcom wykorzystywać telefony komórkowe do rejestrowania się, poszukiwania bliskich i ponownego nawiązywania kontaktów za pośrednictwem anonimowej bazy danych.
- Z usługi tej mogło skorzystać 36 mln uchodźców z całego świata.
- Zobowiązanie podjęte podczas dorocznego spotkania organizacji Clinton Global Initiative w Nowym Jorku.
- Rozszerzenie udanego systemu pilotażowego wdrożonego w Ugandzie na inne kraje Afryki.
Chcąc pomóc setkom tysięcy uchodźców, którzy uciekli z obszarów objętych konfliktami i klęskami żywiołowymi, firma Ericsson i organizacja pozarządowa Refugees United, we współpracy z Wysokim Komisarzem ONZ ds. Uchodźców (United Nations High Commissioner for Refugees ― UNHCR) oraz operatorem telefonii komórkowej MTN w Ugandzie, uruchomiły pierwszy projekt mający na celu lokalizowanie i ponowne kontaktowanie ze sobą rodzin uchodźców i przesiedleńców (Internally Displaced Person ― IDP). Do tego celu wykorzystuje się nowoczesne metod oparte na telefonach komórkowych i Internecie.
Program ten pozwala uchodźcom wykorzystywać telefony komórkowe do rejestrowania się i poszukiwania bliskich za pośrednictwem anonimowej bazy danych, a następnie do ponownego nawiązywania z nimi kontaktów za pomocą SMS-ów lub Internetu. Uchodźcy oraz organizacje pozarządowe (NGO) opiekujące się przesiedleńcami mają dostęp do zarejestrowanych informacji i mogą je wykorzystywać w celu szybkiego nawiązywania kontaktów między członkami rozdzielonych rodzin.
„Rola sektora prywatnego w systemie pomocy humanitarnej systematycznie rośnie” ― powiedział António Guterres, Wysoki Komisarz ONZ ds. Uchodźców. „Wykorzystywanie wiedzy i doświadczenia tego sektora do wspomagania uchodźców ma znaczenie krytyczne, gdyż w przeciwnym wypadku wiele z tych projektów byłoby poza naszym zasięgiem. Telefony komórkowe są dziś wszędzie. Wykorzystywanie tej powszechnie dostępnej technologii w dobrej sprawie, aby umożliwić uchodźcom nawiązanie kontaktu i połączenie się z członkami rodziny, z którymi ten kontakt utracili, ma znaczenie fundamentalne”.
Inicjatywa ta została zaprezentowana przedstawicielom rządów i liderom biznesu podczas dorocznego spotkania organizacji Clinton Global Initiative odbywającego się właśnie w Nowym Jorku. Realizacja tego projektu rozpoczęła się od wdrożenia systemu pilotażowego w północnej Ugandzie, co miało miejsce na początku września. Aplikacja jest teraz wdrażana w innych obozach uchodźców w Afryce Wschodniej.
Z relacji Davida i Christophera Mikkelsenów, dyrektorów organizacji Refugees United, wynika, że podczas niedawnej wizyty wdrożeniowej w Ugandzie byli wraz z Wysokim Komisarzem ONZ ds. Uchodźców świadkami długich kolejek uchodźców oczekujących na zarejestrowanie się i skorzystanie z usługi, która pomoże im odnaleźć zaginionych członków rodziny. Większość uchodźców korzysta z telefonów komórkowych, tak więc czują się bezpieczni, wiedzą jak te urządzenia działają i w celu odnalezienia rodziny przekazują tylko te informacje, których nie obawiają się ujawnić.
Pewnego dnia w systemie zarejestrowało się aż 4500 osób ― to znacznie więcej niż udałoby się zarejestrować tradycyjnymi metodami.
„Jako lider lokalnej społeczności, firma MTN dostrzega potrzebę udzielania pomocy tam, gdzie to możliwe i czuje się głęboko zaangażowana w realizację tego projektu. Telefonia komórkowa przyczynia się do znacznego rozwoju rynków wschodzących. Jesteśmy dumni z uczestniczenia w tej inicjatywie mającej na celu łączenie rodzin przesiedleńczych w regionie Wielkich Jezior” ― powiedział Anthony Katamba, dyrektor generalny firmy MTN Uganda.
Według danych udostępnionych przez Biuro Wysokiego Komisarza ONZ ds. Uchodźców (UNHCR), w Afryce Wschodniej i na Półwyspie Somalijskim, zwanym też „Rogiem Afryki” (Horn of Africa), przebywa obecnie ponad pięć milionów ludzi wymagających opieki ze strony Biura. To około 14% łącznej liczby osób, którym Biuro UNHCR pomaga na całym świecie. W regionie tym Biuro UNHCR prowadzi działania głównie na terenie Somalii, Sudanu, Ugandy, Kenii i Etiopii.
„Firma Ericcson już od ponad dziesięciu lat aktywnie uczestniczy w reagowaniu na klęski żywiołowe oraz inne przyczyny cierpień ludzkich” ― powiedział Hans Vestberg, prezes i dyrektor generalny firmy Ericsson. „Istotnym elementem tych cierpień jest często rozdzielenie rodzin, gdy duża liczba ludzi musi uciekać z jakiegoś terenu lub jest przesiedlana. Nasze obecne działania pozwalają zapewnić bezpośrednią pomoc ofiarom tych tragedii, pomagając w odnalezieniu się członków rozdzielonych rodzin".
Organizacja Refugees United świadczy również tę usługę za pomocą komputerów i Internetu, ale jej świadczenie przez telefony komórkowe jest znacznie skuteczniejsze, gdyż liczba użytkowników telefonów komórkowych przekroczyła już 5 mld. W Afryce dostęp do komputerów ma mniej niż 2% mieszkańców, natomiast telefon komórkowy posiada aż 45%.
W ramach opisywanej usługi organizacja Refugees United będzie tworzyć, serwisować i aktualizować bazę danych, natomiast firma Ericsson udostępni aplikację mobilną i technologię oraz zapewni integrację systemów, aby umożliwić funkcjonowanie aplikacji w sieciach telefonii komórkowej. Firma MTN wdroży i będzie oferować usługę w swoich sieciach, natomiast Biuro UNHCR pomoże wdrożyć projekt w różnych obozach uchodźców. Organizacja Refugees United jest aktywnie wspierana przez firmę Delta Partners, która oferuje strategiczne doradztwo w zakresie prowadzenia tej inicjatywy.
„Naszą misją jest wykorzystywanie telefonii komórkowej do eliminowania tego ważnego problemu światowego, jakim jest rozdzielenie rodzin uchodźców, oraz do ponownego łączenia bliskich” ― powiedział Kai Uwe Ricke, partner i prezes zarządu spółki Delta Partners.
„W trakcie wizyty w Ugandzie byliśmy naprawdę zachwyceni i wzruszeni, widząc, jaką radość sprawiała uchodźcom perspektywa odnalezienia zagubionych bliskich. Siła tej nowej technologii i jej wpływ na życie ludzkie są naprawdę ogromne; zmieni ona losy milionów uchodźców na całym świecie” ― powiedział Emmanuel Jal, muzyk, a w przeszłości uchodźca i dziecko-żołnierz z Sudanu.
Informacje o organizacji Clinton Global Initiative (CGI)
Organizacja Clinton Global Initiative (CGI), założona w 2005 r. przez Billa Clintona, jednoczy światowych przywódców w celu wymyślania i wdrażania nowatorskich rozwiązań niektórych spośród najbardziej palących problemów nękających świat. Od 2005 r. w corocznych spotkaniach CGI wzięło udział ponad 125 obecnych i byłych szefów państw, 15 laureatów Pokojowej Nagrody Nobla oraz setki dyrektorów generalnych największych światowych firm, szefów fundacji, znanych filantropów, dyrektorów najskuteczniejszych organizacji pozarządowych i prominentnych przedstawicieli mediów. Społeczność organizacji CGI obejmuje również tzw. Uniwersytet CGI (CGI U), czyli forum angażujące studentów w działalność o charakterze globalnego obywatelstwa, a także portal internetowy MyCommitment.org, na którym każdy może zadeklarować gotowość zaangażowania się w działalność, oraz organizację CGI Lead, do której należy wybrana grupa młodych liderów biznesu, administracji publicznej i organizacji społecznych. Więcej informacji na ten temat można znaleźć pod adresem www.clintonglobalinitiative.org.
O firmie Ericsson
Ericsson, największy na świecie dostawca technologii i usług dla operatorów telekomunikacyjnych, jest liderem w dziedzinie technologii mobilnych 2G, 3G i 4G i obsługuje sieci, z których korzysta ponad miliard abonentów. Zajmuje również czołową pozycję na rynku usług zarządzanych. Oferta firmy obejmuje infrastrukturę sieci stacjonarnych i komórkowych, usługi telekomunikacyjne, oprogramowanie oraz rozwiązania szerokopasmowe i multimedialne dla operatorów, przedsiębiorstw i branży medialnej. Spółki joint venture Sony Ericsson i ST-Ericsson zapewniają klientom osobiste urządzenia komunikacji mobilnej wyposażone w bogaty zestaw funkcji.
Ericsson realizuje swój długofalowy cel, jakim jest „stać się siłą napędową postępu w świecie komunikacji” poprzez innowacje, zaawansowane technologie oraz rozwiązania biznesowe zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju. Firma powstała w 1876 r. Ma centralę w Sztokholmie. Działa w 175 krajach i zatrudnia ponad 75 000 pracowników. W 2009 r. uzyskała przychody w wysokości 206.5 mld SEK (27,1 mld USD). Ericsson jest notowany na giełdzie NASDAQ OMX w Sztokholmie i NASDAQ w Nowym Jorku.
Zapraszamy na:
www.ericsson.com/pl
www.twitter.com/ericsson_poland
www.youtube.com/ericssonpolska
www.facebook.com/ericssonpoland
Informacje o organizacji Refugees United
Refugees United to organizacja non-profit o statusie 501c3 (zwolniona z podatków na mocy artykułu o takim właśnie numerze), która pomaga rodzinom uchodźców, które straciły kontakt z bliskimi podczas ucieczki ze strefy konfliktu, odnaleźć krewnych za pomocą anonimowej platformy. Organizacja ta udostępnia platformę współpracy wykorzystującą możliwości technologii mobilnych i internetowych, która pozwala organizacjom pozarządowym i samym uchodźcom wymieniać informacje o zagubionych członkach rodziny ponad granicami i strefami konfliktu, pomagając w łączeniu się rozbitych rodzin.
Informacje o Wysokim Komisarzu ONZ ds. Uchodźców (United Nations High Commissioner for Refugees ― UNHCR)
Biuro Wysokiego Komisarza ONZ ds. Uchodźców zostało powołane 14 grudnia 1950 r. przez Zgromadzenie Generalne Narodów Zjednoczonych. Agencja ta jest upoważniona do prowadzenia i koordynowania międzynarodowych działań mających na celu ochronę uchodźców oraz rozwiązywanie ich problemów na całym świecie. Jest głównym celem jest ochrona praw i dbałość o poprawę bytu uchodźców. Biuro stara się zapewnić, aby każdy mógł skorzystać z prawa do poszukiwania azylu oraz znaleźć bezpieczne schronienie w innym państwie, z możliwością dobrowolnego powrotu do domu, integracji ze społecznością w aktualnym miejscu pobytu lub przeniesienia się do innego kraju. Jest także upoważnione do udzielania pomocy bezpaństwowcom, czyli osobom nie posiadającym obywatelstwa żadnego kraju. W ciągu ponad 50 lat agencja ta pomogła dziesiątkom milionów osób w rozpoczęciu nowego życia. Obecnie agencja zatrudnia w ponad 110 krajach około 6600 osób, które mają pod swoją opieką 34 mln osób.
Informacje o firmie MTN GROUP
Założona w 1994 r. firma MTN Group to międzynarodowa grupa telekomunikacyjna prowadząca działalność w 21 krajach Afryki, Azji i Bliskiego Wschodu. MTN Group jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych JSE w RPA pod symbolem „MTN”. Według stanu na 31 marca 2010 r. firma MTN obsługiwała 123,5 mln abonentów i prowadziła działalność na terenie Afganistanu, Beninu, Botswany, Cypru, Ghany, Gwinei Bissau, Iranu, Jemenu, Kamerunu, Liberii, Nigerii, Republiki Gwinei, Republiki Kongo (Kongo Brazzaville), RPA, Rwandy, Suazi, Sudanu, Syrii, Ugandy, Wybrzeża Kości Słoniowej i Zambii.
Informacje o firmie Delta Partners
Delta Partners to jedna z czołowych firm doradczych i inwestycyjnych z branży telekomunikacji, mediów i technologii (TMT) działających na rynkach wschodzących. Firma zatrudnia ponad 160 specjalistów i prowadzi działalność na ponad 50 rynkach Bliskiego Wschodu, Afryki i Europy Wschodniej oraz na rozwijających się rynkach azjatyckich. Firma Delta Partners oferuje trzy rodzaje powiązanych ze sobą usług: doradztwo w zakresie zarządzania, finansów korporacyjnych i inwestycji. Biura firmy mieszczą się w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Bahrajnie, RPA, Hiszpanii i Singapurze. Firma Delta Partners zapewnia swoim klientom i inwestorom wymierne rezultaty dzięki wyłącznej koncentracji na branży telekomunikacji, mediów i technologii oraz wyjątkowemu podejściu do usług łączącemu doradztwo strategiczne z pragmatycznym podejściem praktycznym.